Tuesday, July 13, 2010

apa kata hati? epsiod 3 : zurich

kali ni aku nk citer masa aku kt satu restoran mini yg terlatak kt tempat nama stampfenbachstrasse...nama rest mini ni my kitchen,tp bukan malaysian kitchen yg dok heboh2 tu,ni my kitchen,dapur saya dlm bahasa melayunya...tokey kedai ni org gombak...husband n wife yg run this business...dirog ni mmg antara org melayu yg terbest aku pernah jumpa selama aku kt europe ni...

layanan diorg kt kitorg mcm anak raja...hebat la brader dgn kakak ni.sgt2 kelakar dan sgt2 ramah mesra alam...ahahaha...

actually brader ni dia asalnya chef sushi kt switzerland ni.sepanjang dia buat sushi,dia pernah serve paris hilton dan snoop dog.first time aku rasa sushi dia,mak datuk,aku terus melantak byk2..muahahaha...

selama aku kt kedai dia,aku tgk dari pukul 11am sampai pukul 2pm,pelanggan tak putus2.kedai dia ni berkonsepkan take away food,so pelanggan yg dine in hanay lebih kurang 4-5 org je satu masa,yg selebihnya take away...yg bestnya,pukul 2pm semua lauk termasuk sushi akan sold out.habis tanpa ada lebih sikit pun.aku dh rasa setiap lauk dan sushi,takde yg tak sedap,semua sedap sehingga menjilat jari kaki..woo hoo...best tgk org putih mkn lauk melayu,order makanan ikut apa yg ditulis kt menu board,brader ni pun sama,tulis bahasa malaysia je menu dia...ahahaha...lepas tu aku tgk org putih mkn smabal belacan,cili potong,makan pakai tangan lagi.aku kagum cara brader ni berniaga,sebab dlm masa yg sama dia mendidik mat saleh mat saleh ni makan dan adapt budaya melayu yg kengkadang org melayu kt malaysia sendiri dh lupa...

bercakap pasal budaya,mmg la org-org eropah ni budaya diorg bukan lah hebat mana pun,tetapi tamadun yg diorg bawa tu boleh mempengaruhi org lain dlm masa yg sgt singkat.aku tertarik dgn attitude pemandu kt sana,tak wreckless dan kurang ajar mcm pemandu kt malaysia.aku belajar satu perkara kt sana bila aku tanya kt sorg mat saleh,nama dia stefan,kenapa apabila pemandu kereta nampak je org nk melintas terus perlahankna kereta n stop.aku cuma nk tau apa jawapan dia sbb yg ada dlm kepala otak aku ialah,itu dh memang cara diorg,akan bg laluan pada pejalan kaki.mamat ni jawab lain pulak,dia jawab "because actually we are all pedestrians,even we drive cars,but do we drive in our house?do we drive when we're in the office?do we drive in the shopping mall?do we drive when we enter a restaurant? no,we walk.we walk to almost everywhere,we just dont realize it sometimes when we are behind the wheels.so that's why we have to respect pedestrians,because we are on of them..."pergghh...hebat jawapan mamat ni...brilliant...

apa lagi yg aku belajar dari org swiss ni...?hmm....ada lagi...

No comments:

Post a Comment