Thursday, July 1, 2010

apa kata hati...? episod 1 : zurich,switzerland...

dari hamburg ke zurich,aku travel by land lagi.satu experience yg mmg best giler.byk pemandangan menarik dan cantik aku dpt tgk...motorway (kt sini kita panggil highway) kt sana takde speed limit,dan takde toll lansung...hebat...

perjalanan agak jauh,lebih kurang 8 jam dari hamburg ke zurich.selam dlm vito tu,ada masa aku terlelap,ada masa aku melayan view kt luar,ada masa aku layan mp3,ada masa aku tido balik...bertolak dari hamburg hr tu lebih kurang pukul 4 ptg jugak la...patutnya sampai pukul 12 mlm,tp sbb berhenti2,pastu kitorg pun tak rush sgt campur dgn tersesat jln sbb GPS jd bilo kejap,so sampai la kt zurich dekat pukul 4 pagi...12 jam dlm perjalanan beb,tp takpe,kitorg ok je...

pagi masa sampai aku lodged kt hotel leoneck.tp ada sikit masalah kt situ sbb voucher utk menginap dh kena cancelled.so ada bertegang urat jugaklah tour guide aku dgn receptionist kt situ.so,takmo panjang2,dia terus bayar guna duit dia dulu.so kitorg pun dptlah check in...pagunya aku sedar dlm pukul 10,terus tour guide tu kata "we have to check out now,because we are actually got another hotel reserved for everybody..."salah hotel rupanya..ahahah...actually bukanlah salah tour guide aku,sbb voucher yg ada pd dia hotel leoneck tu,rupa2nya,agency office dh tukar ke hotel lain without properly informed him...ahahaha,best gak story tu... :D

so checked out la aku n grup aku n check in ke satu hotel lagi,hotel senator...terbaeekk hotel ni..5 star tu...lepas je letak2 brg,aku terus gerak gi satu location nama badenerstrasse,zurich.kt situ ada satu brader melayu own a restaurant name Singapore Restaurant,tp dia bukan org singapore,dia org kuala kangsar,perak yob...seorang lelaki yg sgt2 cool dan low profile....

cerita brader ni lagi hebat.dia hitchiking tahun 1984 ke merata dunia...arabian countries,europe,semua dia dh explore...brader ni kawin dgn perempuan swiss...dengar citer brader ni mcmana dia menjelajah dunia dgn hitchiking,pheww,aku rasa klulah aku ada peluang mcm tu dulu,aku tak tau apa dh jadi kt aku ni...ntah jd org ke tak agaknya....brader ni pernah buat mcm2 kerja,dari kerja dgn org arab,sampailah kerja dgn org malaysia sendiri..dari kerja oil and gas,sampailah kerja kt restoran...

actually restoran yg dia yg skrg ni adalah milik org malaysia jugak sebelumnya.dia mula kerja dgn restoran ni klu tak silap 10-15 tahun dulu,tp sbb owner lama dia nk balik malaysia for good,so brader ni amik alih sepenuhnya la restoran ni.dia ada sorang partner,melayu singapore.dua2 brader ni best giler.cool n sgt2 merendah diri.

masa aku kt restoran tu,aku tgk ramai giler customer dia.org putih makan nasik and lauk melayu tu...aku try semua lauk yg ada kt siut,aku boleh cakap "TERBAEEEKKKK!!!!" mmg sedap giler makan kt situ,dh la sedap lepas tu byk pulak...nasik mcm nk makan 2 org sekali diorg hidangkan...aku order naik goreng udang,udang dgn nasik,mcm nk sama byk...ahaha...

bila aku tgk kehidupan brader ni,aku rasa mcm teringin nk bermastautin kt negara org...sj nk try cara hidup yg baru...sj nk try sejauh mana aku boleh pergi...


to be continued....

No comments:

Post a Comment