Wednesday, August 18, 2010

apa kata hati? episod 1 : scotland

agak berjam-jam lah jugak perjalanan dari manchester ke aberdeen,scotland ni klu ikut jln darat...aku tak berapa ingat berapa jam sbb aku tido je sepanjang perjalanan,letih beb...tp yg pasti mmg lama...lebih kurang 1o-11 jam jugak lah...driver aku ada la stop kt services,rehat2,hisap rokok n all...so sampai lah aku ke aberdeen,scotland...negera yg sepanjang tahun sejuk n windy,even during the summer... aberdeen ni byk menggamit sejarah n memori dlm hidup aku..aku takmo cerita la apa memori nya,yg aku nk story kt sini,pengalaman masa aku kt sana tempohari...

sampai2 aberdeen,terus check in kt skent house hotel,kt rosemunt viaduct.hotel ni mmg hebat...simple tp cozy...bilik dia ada dua ruang,satu bilik tidur,satu lagi bilik av dan pantry yg ada kitchen cabinet...mmg best...and semua makanan yg ada kt kitchen cabinet n peti ais,free...boleh makan sesuka hati...terbaeekkk...

masa aku sampai dh pukul 3 am,lepas check-in,aku terus lelap..pukul 8am aku sedar...bermulalah episod kt scotland...sebenarnya dekat aberdeen ni takde responden pun,tetapi sbb aku dh termasukkan dlm jadual aku,so aku singgah la jugak...aku ada kenal satu brader melayu kt sini,dia mmg dilahirkan dan dibesarkan kt sini...so aku pun contact dia n mdia lah yg jadi tour guide kitoran...so aku oun sempatlah melawat beberapa tempat kt sini...yg menarik kt aberdeen ni,amnya di scotland,they still have all the old buildings,dan diorg jaga dgn baik....bukan mcm kt malaysia,semua nk roboh buat new development la,apa la...old churches,old society buildings,museums yg jugak asalnya bangunan2 lama...sgt cantik walaupun aberdeen bukanlah tempat pelancongan yg menarik pun sebenarnya,tapi ada pemandangan yg boleh dilihat.

belah petang yg paling best masa aku kt situ.ada majlis perkahwinan org melayu kt sini.majlis tu diorg buat kt dewan chapplency,kt dlm unversity of aberdeen...so aku pun kesana lah,amik gambar sikit,interview sikit,ramai org melayu kt situ..ada lebih kurang 30 keluarga...so lepas makan2 n amik gambar,aku ke satu taman yg sgt besar,winter garden...ni bukan tempat main salji,tetapi satu taman tertutup yg suhunya lebih kurang 25-30 deg,so bila winter,dior akan masuk ke winter gerden ni utk memanaskan badan dan beriadah...tp syg nya masa aku sampai tu dh agak lewat...so aku dpt masuk sekejap je...tak dpt explore abis apa lagi yg ada kt dalamnya....

aku actually tak lama kt aberdeen,sbb aku kena pergi ke ayrshire,kt situ ada satu hotel yg dimilik oleh anak melayu malaysia...dari aberdeen ke ayrshire lebih kurang 4 jam perjalanan...
so aku akan cerita lagi nnti...

cau cin cau dulu...

No comments:

Post a Comment