Tuesday, March 2, 2010

budi bahasa yg dh takde...

1.2-3 hari lepas aku ada tgk kt tv3 program "terjah"...program yg byk citer pasal hal2 artis malaysia ni,tk kira yg elok ke yg tak elok ke,tp program ni aku tgk lebih byk yg tak elok dr yg elok...pastu ada la mcm2 citer diorg tunjukkan...yg aku nk tulis kt sini pasal kebanyakkan reporter yg berperangai bangsat dan takde tatabahasa yg elok...dan reporter2 tu semuanya melayu lah,sbb klu reporter cina atau india,diorg klu takde budi bahasa pun lantaklah,aku tak peduli...sbb aku prg melayu,so aku nk citer la pasal org melayu...cara diorg soal artis tu pun aku tgk mcm cara org yg takde mak bapak,sbba apa aku kata camtu,sbb klu kita ada mak bapak,dh tentu mak bapak kita akan ajar kita pasal sopan-santun dan budi bahasa...ok tolak tepi lah sopan santun,at least kita ada sedikit adab dlm bertanya soalan apa lagi nk tunjuk dlm tv...aku bukan lah nk sokong sgt artis malaysia,iye lah diorg pun manusia,ada silap dan kenkadang tu memperbodohkan diri sendiri...tp reporter tu pun sampai mcm kaki pukul yg tekde tamadun bila bertanya soalan...kok ye pun marah dgn artis tu,tp jgn la sampai lupa diri dan lupa asal-usul...

2.aku nk sgt jumpa dgn reporter2 tu,nk tanya klulah orang buat maka bapak korang atau adik beradik korang mcm tu,apa rasa agakanya...kita tak payah la nk ikut perangai orang putih yg tak tau adab dan sopan tu...diorg tu semua mana ada tamadun...takpayah la kita konon2 atas dasar nk jadi manusia yg sgt berterus terang sampai perangai pun akhirnya nampak mcm binatang...
kita ni dh maju sgt ke sampai perangai pun kononnya itulah sifat org yg maju...?malaysia mmg dh maju,tp kita sebagai warganya,dh maju ke?aku rasa tak,sbb masih ikut perangai bodoh org putih tu baik dr cara berckp sampailah ke perangai...

3.aku bukan setakat refer pd reporter "terjah" tu,aku refer pd semua reporter hiburan tanahair...harap2 jgn la berlebih2 dlm nk bg berita pd pembaca,pendengar n penonton,mmg la org melayu ni suka benda2 mcm tu,tp klu kita kurangkan dan tidak berlebih2,lama2 org melayu akan jadi lg best dan tidak berperangai bangsat suka amik tau benda yg tak berfaedah...

4.aku harap ada la reporter yg baca blog aku ni...pesan aku buat lah kerja korang,takde sapa larang tp jgn la sampai overstep the borders...jgn la melampau dan melebih2...ingat satu perkara..."what goes around,comes around...."nnti jgn sampai terkena diri sendiri,terkantoi dgn perkara yg bukan2...mmg takkan ada org yg tulis pasal korang,tp benda2 mcm tu,korang akan terasa jugak pedihnya....

cau cin cau....

No comments:

Post a Comment