Monday, June 28, 2010

apa kata hati...episod 2 : berlin

selama aku kt berlin,aku byk la dpt tgk apa yg dh jadi pada segelintir melayu yg tinggal kt sana,melayu yg dh jadi org jerman,melayu yg dh bukan lagi melayu.tapi itu bukan isu besar pd aku.diorg pilih utk jadi mcm tu,itu hak diorg lah.yg penting,aku tetap diorg layan mcm biasa,takde lebih,takde kurang.

tp pengalaman yg paling menarik masa aku masuk memorial of murdered european jews...kt dlm tu menceritakan pasal holocaust,pasal kekejaman nazi,pasal kekejaman hitler.mmg lah yg kena bunuh tu org yahudi,tp adakah ia sesuatu yg patut dilakukan?aku tak nak komen bab tu,tp klu dikira dari aspek kemanusiaan,mmg la tak patut.itu isu yg sgt kompleks dan berat untuk dibincangkan...kena tgk dari pelbagai segi,dr pelbagai pandangan.kt dalam tu aku bacalh segala yg berlaku,luahan perasaan mangsa,tp yg paling sedih ada satu bapa dipaksa utk sembelih anak sendiri klu tak,seluruh keluarga akan dibunuh kejam. tp selepas disembelih anaknya tu,tetap seluruh keluarga dibunuh kejam.hmmm...aku hampir menitiskan air mata masa kt dalam tu..aku tak pikir pasal yahudi atau tak,aku cuma membayangkan betapa terseksanya diorg...

lepas puas melawat kt dalam tu,aku pekena kbab kt satu restoran turki dekat2 area memorial tu...terbaeekkk gak...tp agak mahal...

3 hari di berlin mcm tak cukup bagi aku.masa on the way ke hamburg,aku sempat berhenti kt berlin city,tgk2 barang.aku sempatlah beli few souvenirs,aku ni gile fridge magnet...ahahaha...aku sempat masuk jap kt hard rock berlin,kena 2-3 short glass of whiskey,aku terus ke hamburg....

so,nnti aku sambung dgn hamburg...aku cau dulu...

No comments:

Post a Comment