Friday, June 25, 2010

apa kata hati...episod 1 : afrika selatan

dh dekat nk sebulan lebih since aku lat memblogging kt sini...aku actually baru je balik dari trip ke afrika selatan,europe n india.akhirnya setelah lebih kurang hampir 2 bulan aku ada kt negara orang,selesailah sudah kerja aku tu.byk benda2 best yg aku nk kongsi kt sini.tp citer terus kt sini mau bernanah jari jemari aku nk tapi ni...aku buat part by part a yek...

aku start dgn trip aku ke south africa...aku pergi 2 tempat actually...johannesburg n cape town.kt situ aku jumpa dgn 2 org melayu yg hebat.satu buat bisnes gemstone,sorg lagi supply minyak masak kelapa sawit.

johannesburg,or nama glam nya,jo-burg,mmg stylo.iyelah,nick name dia pun rich town.byk la aku nampak org2 kaya kt situ.actually aku kt town nama sandton.nice people.merubah pandangan aku about black people.tp maybe sbb dior ni ada duit,so a bit nice la...tp yg tak bestnya,aku dgn geng2 aku di nasihatkan jgn kluar after 6pm,sbb merbahaya.unless in a group,itupun takleh nk merayau sgt.extra pre-caution katanya.lgpun masa tu,diorg tgh prepare utk world-cup....aku respect dgn anak melayu yg berniaga kt situ,hebat,berani,cekal.negara kulit hitam tu,bukan senang....

aku sempat belajar beberapa bahasa,tp yg maksudnya i love u or i miss u je la...ahahaha...klu dlm bahasa zulu i love u ialah niya butanda...klu lg satu bahasa,ntah aku dh lupa namanya,i miss u tu ka ho pots ah hol...hmm,1-2 je yg aku tau pun...

masa aku kt cape town,aku jumpa sorg lagi anak melayu hebat,asal kuala pilah...dia ni sgt2 low profile,sgt2 merendah diri.cape town mmg cantik...aku sempat la jumpa few cape malays or melayu tanjung.diorg ckp b.i. n afrikaans....aku sempat gi satu kawasan nama bo-kaap,tmp settlement cape malays yg muslim.cantik2 org dia n sgt2 friendly...hebat...

tp aku tak sempat nk panjat table mountain yg gah tu sbb masalah cuaca.aku sempat gi black township tempat brader melayu ni supply munyak masak.ya Allah,sgt2 bahaya tempat2 tu.brader ni pernah kena tembak,tp umur dia panjang n dia ttp nekad nk teruskan perjuangan.so,bg aku,dia mmg hebat tahap gaban...!!!

so itu sikit sebanyak citer pasal aku kt south africa.nnti aku sambung...byk lg nk story mory ni...


cau dulu..


so,apa kata hati?...hmm,citer lum abis lagi....

No comments:

Post a Comment